FILOSOFIEBIJEENKOMST IN DE BATJANZAAL

Vanmiddag een filosofiebijeenkomst in de Batjanzaal over de vorming van pedagogische wijken.
Het voorwoord was van Martin Stam.
Ruth Hooiveld vertelde over haar ervaringen op scholen in deze wijk.
Velen voelen een enorme verantwoordelijkheid voor hun kinderen, maar zij probeerde echt de deuren open te zetten.
Kinderen konden elkaar zo ontmoeten, evenals de ouders.
Buurtwerkplaats Noorderhof en sociale bakkerij De Eenvoud waren met name actief.
Kinderen kwamen achter culturele verschillen bijvoorbeeld bij brood en samen eten maken.
De organisaties wilden samen iets doen wat heel krachtig en verbindend was.
Tekst uit oorspronkelijke berichten tonen
Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven
Hoe lukt het haar, samen met een hecht team en met hulp van ouders en buurtgenoten, de school tot een veilig thuis te maken? Een thuis waar alle kinderen ‘s middags een warme lunch krijgen, waarbij leerlingen uit de bovenbouw de coördinatie voor hun rekening nemen. Waar passende leervormen worden uitgevonden, juist ook voor kinderen waarvan een groot deel bij aanvang geen Nederlands spreekt en met veel ouders die weinig ervaring hebben met Nederlands onderwijs.
Buurtgenoten zijn actief bij de individuele leerlingbegeleiding, bij muziek- en tennislessen, bij uitjes en zelfs bij een voedsel- en speelgoedbank, waardoor ook kinderen uit arme gezinnen de kans krijgen zich breed te ontplooien.
Kinderen zien minder snel onderling verschillen, want ze zijn allemaal kinderen.
De benadering is persoonlijk gericht. Er wordt gewerkt vanuit methoden, maar gekeken wat persoonlijk en emotioneel nodig is. Zeker ook voor het veilig voelen.
Leren is meer dan alleen in de klas zitten.
Er zijn ook sociale en emotionele factoren.
Bij buitenlandse kinderen is er vaak een verschil tussen de verwachtingen van de ouders en de school.
Bijvoorbeeld betrokkenheid van de ouders, bellen bij afwezigheid of aanwezig zijn bij oudergesprekken.
Veel ouders hadden problemen tijd vrij te maken vanwege hun werk.
Een ander initiatief is fietslessen geven voor ouders en kinderen.
Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven
Er zijn verder maatjes met de kinderen. Er is een koppeling met het kind met dezelfde interesses.
In De Leertuin worden kinderen en hun ouders ook na schooltijd geholpen, bijvoorbeeld met bijlessen dat deze worden georganiseerd.
Heel belangrijk is eerst begrijpen en dan pas begrepen willen worden.
Hanife Sak werkt zonder eindtijd. Ze is vanuit passie 24 uur per dag actief.
Tineke Bouwes is op de school De Leertuin terecht gekomen met het Wijktalentenorkest mede vanwege de ongedocumenteerde kinderen.
Na een dramatische situatie werd een koor opgericht met drum, viool en koorlessen.
Muziek geeft zelfvertrouwen en helpt talent te ontwikkelen.